Partner

Van klant naar partners: Trans-iX en Metaregistrar

Onlangs werd ik geïnterviewd voor een blog van NorthC Datacenters: De helden van de digitale infrastructuur. Daarin zei ik: “Technologie gebruik je om dingen voor elkaar te krijgen, het is een hulpmiddel. Het is nu voor IT-bedrijven belangrijker dan ooit om te kijken naar wat je voor elkaar wilt betekenen. Om uit de technologie te stappen, naast je klanten te gaan staan en hen te vragen: waar kan ik je bij helpen?

Hoewel ik deze uitspraak deed namens Trans-iX, ken ik meer organisaties die op dezelfde manier denken. Een mooi voorbeeld is Metaregistrar. Zoals de naam al doet vermoeden, houdt dit bedrijf zich bezig met domeinnamen. Momenteel hebben zij meer dan 900.000 domeinnamen in beheer voor 6000 klanten – waaronder Trans-iX. Wij zijn grootafnemers van domeinnamen. Door de jaren heen zijn we met steeds meer registrars gaan werken, waardoor het administratief werk erg is toegenomen. Hierdoor leefde bij ons al lange tijd de wens om alle domeinnamen te consolideren bij een paar goede leveranciers. Dus toen Metaregistrar aan ons vroeg of zij ons nog ergens mee konden helpen, spraken we de wens uit om onze domeinnamen te migreren.

Domeinnaammigratie als relatietest

Domeinnaammigratie is typisch zo’n project wat veel te lang op de backlog blijft staan. De urgentie is nooit groot genoeg, en als er iets misgaat heb je al snel boze klanten aan de lijn. Want laten we wel wezen: of het nou gaat om domeinnamen, data of infrastructuur: migraties brengen altijd risico’s met zich mee. Een migratie is eigenlijk een soort relatietest, een beetje zoals een tent opzetten met je partner. Als alles goed gaat zit je na afloop gezellig samen rondom een kampvuur. Maar als je een fout maakt kan de hele boel instorten en sta je midden in de nacht nog steeds te ploeteren – met alle gevolgen van dien. Planning en communicatie zijn in beide gevallen de sleutels tot succes. Helaas zijn er veel registrars die niet de moeite nemen om hun klanten met dit soort zaken te helpen.

Metaregistrar nam echter juist uitgebreid met ons door hoe ze de domeinnaammigratie zouden aanpakken. Daarnaast beschikken zij over een verhuistool dat de risico’s van domeinnaammigratie minimaliseert. Hierdoor verliep de migratie vrijwel zonder problemen. Wat ons beiden opviel – voor en tijdens de migratie – was hoe soepel de samenwerking verliep. We werkten al lange tijd samen, waarbij het duidelijk was dat onze werkculturen erg op elkaar leken. Beide organisaties hebben diepgaande technische kennis, houden niet van half werk en zijn bereid anderen te helpen, ook als dat niet direct iets oplevert. Hierdoor zat er een grote klik tussen onze teams.

Een nieuw partnership

Door de migratie was deze klik zo groot geworden, dat we besloten om onze samenwerking te versterken. Ik ben blij om te kunnen zeggen dat Metaregistrar vanaf nu een partner van Trans-iX is – en vice versa. Deze partnership maakt massadomeinmigraties mogelijk, wat erg handig is voor bijvoorbeeld hosters, marketingbureaus en e-commerce partijen. Aan de andere kant is Trans-IX de nieuwe leverancier voor connectivity, colocatie en technische ondersteuning bij Metaregistrar, en kunnen we samen nieuwe klanten bedienen.

Zo zie je maar weer: wie goed doet, goed ontmoet. Als je net even wat meer tijd neemt om te helpen, ontstaan er hele gave samenwerkingen. Niet voor niets is het motto van Trans-iX ‘doen wat we zeggen en helpen waar we kunnen’.

Ook partner van Trans-iX worden.