Hollandse nuchterheid binnen de ICT

ICT is cruciaal voor organisaties, zeker in zware tijden.

Ze zeggen wel eens dat het gemiddeld twee maanden duurt voor een mens om van een handeling een gewoonte te maken. Voor organisaties kunnen veranderingen doorvoeren nog veel meer tijd kosten. Desondanks heeft het Trans-iX development team zich in drie maanden een nieuwe manier van werken aangeleerd. Een prestatie waar we graag wat inzicht in geven.

Groeien is goed, toch?

De laatste tijd is Trans-iX hard gegroeid. We zijn nauwe, verregaande samenwerkingen aangegaan met nieuwe partners, hebben extra diensten toegevoegd en het aantal klanten dat we helpen neemt gestaag toe. Deze gewenste groei is goed, maar het vereist wel dat interne processen meegroeien. Zo merkten we bijvoorbeeld dat er in ons software development proces veel rework was. Dit is erg inefficiënt en druist tegen alles in waar Trans-iX voor staat! Het was dus tijd om ons proces te ‘upgraden’.

Iedereen doet mee (ook jij, manager)

Een ontwikkelproces van A tot Z verbeteren vraagt om multidisciplinaire kennis en kunde. We merkten al snel dat Trans-iX deze expertise onvoldoende in huis had. Tegelijkertijd betekent de schaarste aan IT’ers dat het uitdagend is om die kennis snel aan boord te krijgen. Op zo’n moment zijn we blij met de Hollandse nuchterheid van onze organisatie. Gewoon eerlijk zijn als iets niet werkt, en dan zoeken naar een praktische oplossing. In dit geval: een externe partij inhuren om technische en organisatorische vaardigheden van de organisatie naar een volgend niveau te tillen.

Zo kwamen we uiteindelijk terecht bij Ferry de Boer van Bitjunction. Deze zeer ervaren cross-functionele developer heeft drie maanden lang ons development team intensief dagelijks begeleid. Want het overdragen van (onbewuste) kennis en vaardigheden kost immers tijd. Ook het managementteam van Trans-iX werd erbij getrokken. Vanaf het eerste moment van contact met een potentiële klant tot aan oplevering van het eindproduct – Ferry heeft samen met onze mensen de efficiëntie in iedere fase van software development vergroot. Daarbij hebben we een meer agile werkwijze omarmd met een vaste cadans van bijeenkomsten voor analyse, demo’s en planning.

Met een frisse blik

Met dit project hebben we een aanzienlijke verbeterslag gerealiseerd, maar natuurlijk zijn we er nog niet. Het écht integreren van de geleerde vaardigheden vraagt doorzettingsvermogen en we blijven dan ook actief oefenen met onze nieuwe werkwijze. Maar het werkte voor ons erg verfrissend dat iemand een duidelijke structuur aanbracht in projecten. Hierdoor konden we kritischer kijken naar andere processen in ons bedrijf, en waar nodig deze optimaliseren. Bovendien is de interne communicatie en samenwerking in beperkte tijd zichtbaar versterkt. Ook richting onze klanten is de communicatie en leversnelheid nog beter geworden. We zijn dan ook erg blij dat we Ferry hebben ingehuurd om met een andere bril naar Trans-iX te kijken en ons te helpen groeien op een andere vlakken.

Wil je meer weten over hoe Trans-iX de kwaliteit van zijn dienstverlening bewaakt?
Of ben je geïnteresseerd in de werkwijze van Ferry de Boer?