Stortbui
Het was een prachtige herfstdag, zo aan het begin van oktober. Buiten veranderde de bladeren al van kleur, maar scheen de zon nog heerlijk tussen de wolken door. Die dag gebeurde hetgeen waar niemand rekening mee had gehouden. ’s Avonds werd Alkmaar verrast door een plotselinge stortbui, een bui van de categorie die we de laatste maanden in Nederland steeds vaker zien. Deze regenbui deed het dak van het kantoorpand van Sportorganisatie Le Champion gevaarlijk kraken en gebeurde iets waarvan je denkt: ‘Dit overkomt ons niet, toch…?’
Dweilen met de kraan open
In zeer korte tijd stroomde het regenwater op de vreemdste plekken het pand binnen, potten, pannen, emmers en zelfs een speciekuip moesten uit de kast getrokken worden om er maar voor te zorgen dat de overlast minimaal zou blijven. Dweilen met de kraan open was letterlijk het geval en midden in de nacht het bed uit terug naar kantoor om de overvolle emmers en de ingezette speciekuip te legen. De schade die met de lekkage gepaard ging werd de volgende dag duidelijk. Het water droop van het plafond en liep langs de muren en rechtstreeks de serverruimte binnen! De nachtmerrie van iedere ondernemer of minimaal een verhaal dat je leest in een slechte roman. Maar helaas is dit bittere waarheid geworden voor Le Champion.
Met een sisser afgelopen
Het sportevenementen bureau van Noord-Nederland, dat door de coronacrisis al een jasje uit heeft gedaan, zou zo nog een enorme knauw zijn oplopen… Maar gelukkig heeft dit verhaal een goed einde. Het team van Trans-iX stond namelijk gelijk klaar om de schade op te nemen en te inventariseren welke hardware behouden of vervangen zou moeten worden. Binnen 48 uur draaide de opgedroogde serverruimte weer op volledige sterkte met de nieuw geleverde en gemonteerde apparatuur.
Geen data verloren gegaan
Door de langdurige samenwerking die we met Le Champion hebben kijken we regelmatig samen naar de behoeften die er is op IT-gebied. Dankzij ons eerdere advies en de daarbij behorende investeringen konden de werknemers van Le Champion hun werkzaamheden vanuit huis voortzetten. En door de back-up oplossing, is er geen data verloren gegaan. Hierdoor is een hoop schade uitgebleven, in een Disaster Recovery (DR) plan is onder andere opgenomen welke cruciale diensten er weer zo snel mogelijk up-and-running moeten zijn en in welke volgorde deze herstart moeten worden. Daarbij beschreven we de retentie van de data, hoe vaak het getest moet worden per jaar en de stakeholders tijdens een crisismoment. Wie moet wat doen wanneer.
Niet voor te stellen
Hoe vaak tref je het, schade door water, storm of brand? Waarschijnlijk nooit zul je denken. Trans-iX is een ICT-bedrijf met een kleine 300 klanten. Helaas hebben twee van hen dit jaar een dergelijke situatie meegemaakt. Gelukkig hebben wij onze klanten dit jaar tweemaal kunnen bijstaan door vroegtijdig proactief mee te denken in oplossingen en mogelijke scenario’s uit te werken waarbij we dit soort risico’s op schade afdekken.
Wil jij meer weten over welke risico’s we kunnen beperken voor jouw organisatie? Boek dan een risico inventarisatie