10 redenen waarom Nederlandse IT-Partners beter zijn dan buitenlandse cloud leveranciers
Waarom kiezen toch steeds meer bedrijven voor Nederlandse IT-partners? Grote buitenlandse cloud bedrijven lijken op het eerste gezicht interessant. Want groot wordt vaak gezien als betrouwbaar, kwalitatief goed en schaalbaar.
Maar kloppen die aannames wel en past een buitenlandse cloud leverancier wel automatisch bij elk bedrijf? Waarom switchen steeds meer bedrijven van een buitenlandse naar een Nederlandse cloud leverancier? Waarom brengen klanten steeds meer hardware en applicaties in beheer bij Nederlandse IT-partners?
In dit artikel lees je 10 redenen waarom Nederlandse IT-partners steeds populairder worden, maar ook op welke vlakken ze veel beter presteren dan buitenlandse cloud leveranciers. Na het lezen van dit artikel kan jij beter bepalen of een Nederlandse IT-partner, of toch juist een buitenlandse cloud leverancier beter bij jouw bedrijf past.
1. Veel meer tijd voor de relatie met de klant
De eerste reden in ons rijtje mag dan wel enorm voor de hand liggen, maar hij is wel ontzettend belangrijk. Want Nederlandse IT-partners hebben veel meer tijd voor de relatie met jou als klant.
Waar buitenlandse cloud leveranciers hoofdzakelijk hun resources besteden aan key-accountmanagement van hun allergrootste klanten, ben je bij een Nederlandse IT-partner absoluut geen nummer.
Nederlandse IT-partners hoeven niet eerst in Salesforce in te loggen, om te zien wie je bent en wat laatst is besproken. Want zodra jij belt weten ze vaak al precies wie jij bent en wat voor diensten je bij hen hebt afgenomen.
Meer tijd en beter persoonlijk contact zijn misschien wel de allerbelangrijkste redenen, waarom Nederlandse IT-partners steeds populairder zijn geworden.
2. Lokaal beter bereikbaar en persoonlijker contact
Bij internationale cloud leveranciers word je vaak gedwongen om tickets aan te maken op Engelstalige portals en met buitenlandse callcenters te bellen. Vaak verloopt de communicatie minder prettig en een stuk onpersoonlijker.
Bij een Nederlandse IT-partner werken ze ook met tickets, maar heb je als klant nog steeds contact met echte Nederlandstalige medewerkers. Dat communiceert een stuk prettiger en zeker in je eigen taal. Je bent bij een Nederlandse IT-partner vaak nog steeds een naam en zeker geen nummer.
Als vaste klant ken je de namen en heb je soms de contactgegevens van medewerkers bij je Nederlandse IT-partner. Hierdoor wordt het makkelijker om direct te schakelen en te escaleren als het nodig is.
3. Echte op maat gemaakte oplossingen
Buitenlandse cloud leveranciers lijden vaak onder overmatige processen en bureaucratie. Het kan weken duren voordat je een voorstel ontvangt, wat soms helemaal niet op maat gemaakt is.
Buitenlandse cloud leveranciers werken vaak exclusief met bepaalde partners en zijn daarom minder flexibel met technische oplossingen die op maat gemaakt moeten worden.
Werk je met een Nederlandse IT-partner samen? Dan profiteer je als klant meer van flexibele en échte op maat gemaakte oplossingen. Nederlandse IT-partners kunnen meerdere technieken en producten combineren en zijn niet gebonden aan vaste leveranciers.
Zo ontvang jij als klant steeds de beste op maat gemaakte ICT-oplossing, die het beste past bij de behoeften van jouw bedrijf.
4. Nederlandse wet- en regelgeving
Als je zakendoet met buitenlandse cloud leveranciers en er gaat eens wat mis, dan worden juridische conflicten behandeld in het buitenland. Dat maakt het procederen en je gelijk halen als klant uiterst complex.
Werk je met een Nederlandse IT-partner samen, dan worden conflicten netjes opgelost onder Nederlands recht als jullie er samen toch eerst niet uitkomen.
5. Meer maatwerk op het gebied van prijsstructuur en contracten
Bij buitenlandse cloud leveranciers liggen de prijsstructuur en het contract vaak muurvast. Het is haast onmogelijk om een op maat gemaakte oplossing, een iets andere prijsstructuur en kleine aanpassing op het contract te krijgen.
Tenzij je een grote internationale key account bij ze bent, hoef je het vaak niet eens te proberen! Maar soms heb je dat juist wél nodig in het kader van flexibiliteit en groei.
Bij Nederlandse IT-partners is er meer ruimte voor een dialoog en kan er soms een aanpassing worden gemaakt die net even wat beter bij jouw bedrijf past.
6. Betere SLA’s en problemen sneller opgelost
Buitenlandse cloud leveranciers hebben over het algemeen onaantrekkelijke niet op maat gemaakte SLA’s. Daarnaast is de escalatieladder complexer en moeten publieke cloud leveranciers meer ingewikkelde interne procedures doorlopen.
Bij storingen en incidenten word je door een Nederlandse IT-partner sneller geholpen. Dankzij lokaal in-house service en incident management kunnen zij effectiever escaleren. Problemen worden zo sneller opgelost.
7. Makkelijker nieuwe technologieën en innovaties toepassen
Zijn er bepaalde nieuwe innovaties of technologieën waardoor jullie bedrijf op ICT-gebied nog efficiënter kan werken? Dan is de kans groter dat je bij jouw Nederlandse IT-partner sneller kan profiteren van deze nieuwe technologieën en innovaties.
Buitenlandse cloud leveranciers zijn veel minder flexibel en moeten nieuwe technologieën en innovaties eerst uitgebreid onderzoeken en testen. Vaak botst het ook met de vaste internationale partnercontracten die ze hebben afgesloten en is er een belangenverstrengeling.
Hier heb jij als klant in zo’n situatie natuurlijk maar weinig aan!
Bij een Nederlandse IT-partner profiteer je sneller van slimme innovaties en nieuwe technologieën dan bij een buitenlandse cloud leverancier. Daarnaast zijn Nederlandse IT-partners beter in staat om in te spelen op lokale behoeftes in de markt en wijzigingen in lokale wet- en regelgeving.
8. Platina partnerstatus bepaalt niet de koers van de IT-partner!
Gouden of platina partnerstatus klinkt natuurlijk fantastisch! Want het impliceert dat je een mooie korting gaat krijgen, omdat jouw buitenlandse cloud leverancier een hoge status heeft bij een hardware leverancier.
Het grote probleem dat buitenlandse cloud leveranciers hebben met hun hoge partnerstatus, is de totale afhankelijkheid en vaak dwang om exclusief te moeten inkopen bij bepaalde leveranciers. Diezelfde leveranciers beïnvloeden ook de koers op het gebied van innovatie en welke nieuwe producten of diensten er kunnen worden aangeboden door jouw buitenlandse cloud leverancier.
Dit komt de flexibiliteit absoluut niet ten goede. Nog veel erger: klanten kunnen namelijk onvoldoende profiteren van concurrentie in de markt.
Bij een Nederlandse IT-partner beïnvloeden deze statussen nooit het beleid om te kunnen innoveren. Die flexibiliteit komt jouw bedrijf absoluut ten goede, waardoor je telkens verzekerd bent van de beste innovatieve oplossingen en beste prijzen.
9. Cultuur
Je kan makkelijker communiceren en zakendoen met een Nederlandse IT-partner dan met een buitenlandse cloud leverancier. Communicatie met landgenoten en in je eigen taal leidt tot minder misverstanden.
Kies je voor een buitenlandse cloud leverancier? Dan krijg je als klant vroeg of laat te maken met bijvoorbeeld Amerikaanse of Aziatische bedrijfsinvloeden.
Schrijf je een e-mail of bel je ze op, dan communiceer je makkelijker in je eigen taal. Soms, als je gedwongen moet communiceren met een helpdesk ver weg in het buitenland, is het Engels niet altijd goed verstaanbaar.
10. Lokaal beheer en Nederlandse referenties
Nederlandse IT-partners kunnen makkelijker en vaker bij je op bezoek komen. Denk bijvoorbeeld preventief voor onderhoud of voor een goed gesprek over hoe het gaat. Ze werken ook samen met andere Nederlandse klanten. Daarom kennen ze de markt en de lokale uitdagingen in Nederland die er spelen bij andere klanten veel beter.
Buitenlandse cloud leveranciers zijn afstandelijker en kennen de individuele zaken die er spelen bij hun klanten veel minder goed.
Buitenlandse cloud leveranciers laten hun koers bepalen door internationale trends. Ze zijn minder op de hoogte en betrokken bij de lokale uitdagingen en trends die bij hun klanten spelen.
Contact en feedback
We hopen dat je dit artikel nuttig vond en het je nieuwe inzichten heeft gegeven. Heb jij al eens samengewerkt met buitenlandse cloud leveranciers en wat was je ervaring? Herken je deze punten en ben je zelf al overgestapt naar een Nederlandse IT-partner?
Ben je overtuigd van de voordelen en op zoek naar een betrouwbare Nederlandse IT-partner met jarenlange ervaring? Neem dan contact op met Trans-iX.
Ervaar zelf de 10 redenen, waarom Nederlandse IT-partners zoals Trans-IX veel beter presteren dan buitenlandse cloud leveranciers.